چگونه از میهمانان جلساتمان سالم پذیرایی کنیم؟ بخش دوم

پذیرایی سالم در جلسات سازمانی

هر یک از ما نقش مهمی در شكل گيری يک فضای كاری سالم داریم. وجود يک چنين فضای سالمی نه تنها در سلامت ما اثرگذاراست بلکه منجر به كاهش استرس و تحكيم روابط بين فردی خواهد شد. جلساتی سالمتر برگزار می­ شوند كه در آن از شركت كنندگان با خوراک سالم پذيرايی شود، تحرک در آن بيشتر باشد و راهكارهای سبز در آن برگزيده شود.

در ايالت متحده بصورت متوسط كارمندان در هفته بيش از ۵ ساعت از زمان خود را در جلسات كاری سپری می كنند. اين رقم برای خيلی از سازمانهای ما در ايران حتی شايد بيشتر هم باشد. حال تصور كنيد كه در اين جلسات گاهاً خسته­ كننده، خوراک ناسالم هم سرو شود و در كل زمان شما بر روی صندلی خود بی تحرک نشسته باشيد. همه اينها زمينه بروز استرس را تقويت كرده و بر سلامت جسمی و روانی افراد حاضر در جلسه اثرگذار است.

به خاطر داشته باشيد كه همه جلسات ما الزاماً نيازی به پذيرايی خوراكی مفصل ندارند. برای داشتن یک پذیرایی سالم نيازی نيست تا جلساتمان را پر از خوراكی كنيم. یک یا دو نوع خوراکی برای پذیرایی کافی است. مطالعات نشان داده است هر چه تنوع خوراکی بیشتر باشد افراد بیشتر می خورند! این موضوع علی الخصوص در مورد پذیرایی میان وعده یا دسر صادق است.

مهم این است که برای خوراکی­ در پذیرایی های سازمانی امان انتخاب سالمی داشته باشیم:

  • استفاده از چربی ناسالم را محدودتر کنیم: ازمنابع پروتئینی سالم همچون گوشت مرغ و ماهی یا لوبیا به جای گوشت قرمز استفاده کنیم، ترجیحاً بصورت گریل شده یا بخارپز. شیر کم چرب یا بدون چرب بنوشیم.
  • استفاده از چربی سالم: از چربیهای ترانس که اغلب در غذاهای پخته آماده و کره های گیاهی است کمتر استقاده کنیم. غذاها و کیکهایی را انتخاب کنیم که برای تهیه آن از روغن کانولا یا روغن زیتون استفاده شده است.
  • مصرف فیبر را بیشتر کنیم: نان تمام غله، برنج و پاستا از منابع غنی فیبر هستند.
  • نمک را فراموش کنیم!
  • چربی را کنترل کنیم: حجم کالری را در خوراک در نظر بگیریم. مثلاً اگر سالاد می­خواهیم سرور کنیم، سالادی انتخاب کنیم که مایونز، مرغ، سیب زمینی و ماهی تن نداشته باشد. در تهیه سس آن از پنیر کم چرب، شیر و ماست استفاده شده باشد.
  • میوه و سبزیجات تازه را فراموش نکنیم.
  • تازه بودن مواد غذایی ارتباط معناداری با سلامت پذیرایی ما دارد. خوراکی­هایی که در آنها از مواد نگهدارنده استفاده می­شود برای سلامت ضرر دارد.
  • از نوشیدنی­های کم شکر و با شیرینی ملایم استفاده کنیم.
  • دسر را کم حجم و سالم­تر کنیم: به جای اینکه حجم زیادی کیک بر روی میز بگذاریم، برای هر فرد حجم محدودی کیک ارائه کنیم. بهتر است از کیکهایی باشد که در آن ازمیوه های تازه و شیرینی طبیعی (مثل عسل) استفاده شده است.

 

ادامه دارد ….

 

کیکِ خونه نوشته شده توسط:

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *